آزمایش زگیل تناسلی | روش تشخیص زگیل تناسلی |تستhpv

آزمایش زگیل تناسلی(HPV) چیست ؟ Condyloma acuminatum  یا زگیل تناسلی یک توده ی عفونت است که برخی از نوع های آن جزء ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که ویروسی دی ان ای دار نیز می باشد به حساب می آید اما همه زگیل ها ویروس اچ پی وی نیستند . ویروس HPV به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های آمیزشی و همچنین در 99% مواقع دلیل سرطان دهانه رحم در بانوان به حساب می آید.

آزمایش زگیل تناسلی | روش تشخیص زگیل تناسلی |تستhpv

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی رایج ترین های عفونت های نزدیکی(مقاربتی ) در بین انسان ها می باشد که به اطمینان می شه گفت که تمام افراد فعال در زمینه مباحث جنسی حداقل یک نوع از ویروس های زگیل جنسی( ویروس پاپیلومای انسانی) یا (ویروس HPV) را دارا می باشند یا به آن مبتلا می باشند.ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل تناسلی می باشد که بصورت زائده ها شبیه کوه های پوستی در نواحی آلت تناسلی آقایان و یا اطراف مقعد شبیه توده پوستی مشابه زگیل های پوستی قابل مشاهده هست.در خانم های  معمولا زگیل تناسلی بصورت ظاهری زیاد نمایان نمی شود. در موراد خاص و در صورت ارتباط دهانی امکان ایجاد زگیل تناسلی در دهان و زبان بصورت زائده های اضافی نیز وجود دارد.

خطر انتقال این ویروس بسیار بالا هست به همین دلیل با اولین تماس بین شخص مبتلا یا آلوده با شخص سالم به بدن شخص سالم منتقل شده و پس از مدتی (در بعضی اوقات چندین هفته و حتی تا چندین ماه طول می کشد)بصورت زائده ای در اطراف آلت تناسلی یا اطراف مقعد قابل مشاهده می باشد.گاهی این زائده بسیار کوچک و خاکستری رنگ هست و با چشم قابل روئیت نیست. شکل ظاهری این ویروس در روی پوست و با بزرگ نمایی شبیه به گل کلم صاف و یا کمی زبر و در برایر لمس حساس و قابل مشاهده می باشد.

خطر زگیل تناسلیتوجه توجه توجه !!!!

((هم آقایان و هم بانوان در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند ولی عوارض و خطرات این بیماری و ویروس در بین خانم ها بسیار بیشتر است.))

 

فیلم کوتاه از روش آزمایش زگیل تناسلی :

راه های انتقال زگیل تناسلی :

آیا زگیل تناسلی واگیر دار هست؟ جواب مسلما بله می باشد این ویروس از طریق تماس با انسان سالم حتما منتقل می گردد و مواردی زیادی از انتقال از طریق ارتباط دهانی نیز دیده شده است ولی تا الان انتقال از طریق مکان های عمومی مانند دستشویی مشاهده نشده است.زگیل تناسلی از طریق تماس مستقیم پوست بدن با پوست آلوده به توده های ویروس انتقال می یابد که شامل آمیزش های جنسی و دهانی نیز می باشد که در آن نوع آمیزش با محل رویش و تشکیل ویروس رابطه ی مستقیم دارد. محل رویش ویروس HPV می تواند روی آلت تناسلی و بیضه ، دهانه رحم ، درون واژن ، دهان ، مقعد و غیره نیز باشد اما در 90% مواقع ویروس HPV زگیل تولید نکرده یا به عبارتی قابل مشاهده نمی باشد  و فرد هیچ گونه علائمی ندارد، که یکی از دلایل پخش گسترده ی این ویروس خاموش بودن و یا  بدون علائم بودن آن نیز می باشد. افرادی که مولتی پارتنر به حساب می آیند و شریک های جنسی مختلفی دارند بیشتر در معرض دچار شدن به این ویروس هستند .

زگیل تناسلی|روش تشخیص زگیل تناسلی|آزمایش زگیل تناسلی

علائم و نشانه ها و راه های تشخیص زگیل تناسلی :

روش تشخیص زگیل تناسلی: در قدم اول نیاز است بدانید که همه ی زگیل ها ویروس HPV  نیستند و همه ی مدل های ویروس HPV زگیل تولید نمی کنند و به عبارتی زگیل تناسلی قابل مشاهده ندارند لذا از آنجایی که در اکثر مواقع این ویروس که عامل اصلی سرطان دیواره رحم می باشد و در اکثر مواقع بدون علائم و خاموش می باشد تنها راه تشخیص آن آزمایش HPV  نیز می باشد .زگیل تناسلی در مردان در اطراف آلت تناسلی،کشاله ران، کیسه بیضه،و اطراف حنجره قابل مشاهده است.که با علائمی مثل خارش ، سوزش ، درد و خونریزی همراه هستکه معمولا شخص مبتلا علاوه بر تاثیراتی عصبی با مشکلات ظاهری و جسمی نیز مواجعه است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان :

زگیل تناسلی در مردان در نواحی آلت تناسلی ، کیسه بیضه ، کشاله ران ، درون یا اطراف مقعد رشد می کند ( بسته به نوع آمیزش ) که به همین علت مشاهده آن راحت تر است که به شکل ضایعات پوستی عفونی نیز می باشد . لازم به ذکر است که نمونه گیری از روی ضایعه در محیط آزمایشگاه امکان پذیر می باشد .

زگیل تناسلی در زنان که می تواند بر روی دهانه رحم ، درون واژن ، درون یا اطراف مقعد باشد به شکل ضایعات پوستی عفونی است . که در صورتی که ضایعه درون واژن یا مقعد باشد مشاهده و تشخیص آن را نیز دشوار تر می کند . لازم به ذکر است که بهتر است تا نمونه گیری از زگیل تناسلی توسط متخصصان زنان و زایمان انجام شود اما در صورت تمایل نمونه گیری از روی ضایعه در محیط آزمایشگاه امکان پذیر می باشد .

از آنجایی که ویروس HPV (زگیل تناسلی) قابلیت رشد در مناطق مخاطی را دارد امکان رشد این ویروس تنها در این نواحی اتفاق می افتد. احساس سوزش و یا خارش در نواحی مخاطی جزء علائم این ویروس می باشد همچنین اگر رابطه جنسی دهانی با فرد ناقل این ویروس بر قرار شود امکان رشد این ویروس در دهان ، گلو و لب نیز وجود دارد. وجود زگیل های به رنگ پوست و یا تیره تر از رنگ پوست که ممکن است به علت تعدد در یک نقطه به صورت گل کلم به نظر آیند و در برخی از تایپ ها زگیل ها به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود. از دیگر علائم زگیل تناسلی می توان به خون ریزی و درد در هنگام آمیزش اشاره کرد.

آزمایش HPV

چرا باید آزمایش HPV داد؟

 سوالی که همواره مطرح می شود این است که چرا باید آزمایش HPV داد؟ آیا این تست برای بانوان واجب هست و یا برای آقایان؟ زمان درست انجام این تست چه زمانی می باشد؟

سوالات این چنینی که همواره پیش میاد

انجام آزمایش زگیل تناسلی در آزمایشگاه مدرن :

خیلی مهم است که انجام آزمایش زگیل تناسلی در آزمایشگاه مدرن و با تجهیزات به روز و براساس آخرین استاندارد های دنیا صورت بپذیرد تا نتیجه مطمئن تری را برای پیگیری مراحل درمان موثر می باشد.آزمایش پاپ اسمیر روش تشخیص HPV آزمایشگاهی در بانوان می باشد که با نمونه برداری  که کار بسیار تخصصی هست از دهانه رحم بانوان صورت می پذیرد. این روش آزمایش یکی از مطمئن تر روش های تشخیص این ویروس در بین خانم های می باشد که پیشنهاد می شود خانم های بالای 35 سال سالانه یکبار این تست را انجام دهند. برای انجام این نمونه برداری ، پس از دراز کشید مراجعین روی صندلی مخصوص با دستگاهی به نام اسپکولوم دهانه رحم را باز کرده و با یک نوع برس استریل شده از دهانه و جداره رحم نمونه برداری می گردد.که با بررسی تغییرات سلول های دهانه رحم می توان به وجود این ویروس پی برد. روش دیگر آزمایش به روش مولکولی (PCR) می باشد  که این روش نیز روش دقیق و مطمئنی است.

آزمایشگاه بیمارستان رسالت با بهره مندی از تجهیزات به روز و با تاییدیه های بین المللی (FDA) ، با بخش های تخصصی و فوق تخصصی و پاتولوژی  و بخش مولکولی مودر تایید بیمه های طرف قرارداد آماده ارائه خدمات با کیفیت آزمایشگاه به همه هموطنان از جمله همشهریان تهرانی می باشد با مشاهده کلیپ معرفی آزمایشگاه با امکانات و فضای ما آشنا شوید.

 

 فیلم آزمایشگاه بیمارستان رسالت در راستای انجام آزمایش های زگیل تناسلی

 

آزمایش زگیل تناسلی :

آزمایش ویروس HPV برای اشخاصی که دارای این ویروس با علائم زگیل تناسلی و یا بدون علائم هستند :

نمونه برداری در مردان از روی ضایعه ( دقیق ترین روش تشخیص )  همچنین از روی اسپرم و ادرار صبحگاهی امکان پذیر است همچنین باید توجه داشت که بیش از 90% مبتلایان هیچ گونه علامت یا زگیلی ندارند .

در زنان عموما توسط متخصصان زنان و زایمان انجام می شود که از طریق نمونه برداری از دهانه و یا درون واژن است ، لازم به ذکر است که در صورتی که مراجعه کننده نمونه  آزمایش خود را به همراه نداشته باشد در محیط این آزمایشگاه نمونه گیری نیز امکان پذیر می باشد .

در این آزمایش نمونه های گرفته شده مورد بررسی قرار می گیرند که مثبت و منفی بودن تست زگیل تناسلی و همچنین تایپ و نوع ویروس زگیل تناسلی قابل تشخیص می باشد .

نکته بسیار مهم : گونه های خطرناک و سرطانزای ویروس HPV  در بیش از 90 % هیچ گونه علامت یا زگیل و علائمی ندارند لذا تنها راه شناسایی فقط انجام آزمایش HPV  نیز می باشد .

انواع HPV:

ویروس HPV  دارای مدل های مختلفی است که تا به امروز در حدود بیش از 100 مورد آن شناسایی شده است و بر اساس نوع انها عملکرد های مختلفی نیز دارند . به صورت کلی نوع های مورد بررسی بدون علائم و یا با علائم زگیل تناسلی که به صورت شماره بندی نیز هستند به شرح ذیل می باشند :

6 – 11 – 16 – 18 – 31 – 33 – 35 –  39  – 40 – 43 – 44 – 45 – 51 – 52 – 53 – 54 – 56 – 58 – 59 – 61 – 68 – 72 – 73

که عموما در جواب آزمایشاتی که تایپ این ویروس را شناسایی می کنند با این شماره ها مشخص می شوند .

گونه ی پر خطر HPV :

گونه های پر خطر HPV  که گاهی سبب ایجاد زگیل تناسلی میشوند و در اکثر مواقع بدون علائم (زگیل تناسلی)نیز می باشند : 16 – 18 – 31 – 33 – 35 – 39 – 45 – 51 – 52 – 56 – 58 – 59 – 68 نیز هستند  که می توانند موجب ایجاد سرطان در ناحیه ای که به ویروس آلوده شده است بشوند و از شایع ترین آنها می توان به سرطان دهانه رحم اشاره کرد و شایع ترین این گونه ها نوع 16 و 18 می باشد.

گونه ی کم خطر HPV:

گونه کم خطر این ویروس که ممکن با علائم زگیل تناسلی همراه باشد و البته در اکثریت به صورت خاموش می باشد عبارتند از : 6 – 11 – 40 – 43 – 44 – 53 – 54 – 61 – 72 – 73 .

با توجه به تحقیقات انجام شده این گونه خوشبختانه تا به حال موردی را مبنی بر خطر ایجاد سرطان را به همراه ندارد و صرفا ممکن است سبب ایجاد زگیل در ناحیه های مخاطی و در برخی از مواقع ناحیه های خشک بدن شود که عموما پس از یک سال به صورت خود به خودی از روی بدن از بین می روند و اثراتشان کم کم محو می شود ، نکته : همه ی زگیل ها در بدن ویروس HPV نیستند .

روش های درمان زگیل تناسلی و ویروس HPV :

روش های درمان زگیل تناسلی که جزء دسته ویروس HPV  به حساب می آیند و یا گونه ی بدون علائم(زگیل تناسلی) این ویروس ، بسته به نوع گونه ای که دارند ( کم خطر و پر خطر ) بهتر است که با گرفتن مشاوره از متخصصین مربوطه تجویز و انجام شود . لازم به ذکر است که درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد و اما پیشگیری از پیشروی آن می تواند در اکثر مواقع بسیار مفید واقع شود. تیم آزمایشگاه بیمارستان رسالت تهران پیشنهاد می دهد که همواره برای مصرف هرگونه دارو و یا تشخیص و درمان حتما به متخصصین مربوطه رجوع  کنید و از درمان زگیل تناسلی که جزء دسته HPV  به حساب می آید و یا گونه های خاموش این ویروس با استفاده از تشخیص خود محور و شخصی و یا مشاوره گرفتن از هر شخصی که اطلاعات علمی و کافی در مورد این موضوع  را ندارد به شدت خود داری بفرمایید . لازم به ذکر است که در این مرکز تست تشخیص ویروس HPV چه با علائم زگیل تناسلی و چه بدون علائم با پیشرفته ترین دستگاه ها و روش های روز دنیا با دقت بسیار بالا انجام می پذیرد که قابلیت تشخیص نزدیک به 40 ژنوتایپ پر خطر و کم خطر را در کوتاه ترین زمان ممکن شامل می شود .

واکسن زگیل تناسلی  ویروس  HPV:

واکسن گارداسیل شناخته شده ترین و قابل دسترس ترین واکسن  HPV نیز می باشد .

افرادی که مبتلا به HPV شده اند به خاطر داشته باشند که تزریق این واکسن بعد از ابتلا سبب درمان و جلوگیری از پیشرفت ویروس نمی شود به این معنا که اگر قصد تزریق این واکسن را دارید در صورت داشتن رابطه جنسی به خصوص افرادی که چند شریک جنسی دارند، حتما آزمایشHPV  را انجام دهید تا از نبودن ویروس در بدن مطمئن باشید .

نکته : بهتر است این واکسن در سنین نوجوانی و جوانی تزریق شود و به خاطر داشته باشیم به علت اینکه زدن واکسن زگیل تناسلی برای مادران باردار ، افراد دارای نقص در سیستم ایمنی ، افرادی که تحت درمان بیماری خاصی هستند ممنوع و مضر است ، بدین منظور اگر قصد استفاده از واکسن گارداسیل را دارید حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید تا سلامتی شما تحت شعاع خطر قرار نگیرد .

تیم آزمایشگاه بیمارستان رسالت (رویال تهران) همواره با به کارگیری پیشرفته ترین دستگاه های روز و انجام تخصصی ترین تست ها به صورت شبانه روزی و تمام وقت در محیط آزمایشگاه ، محل سکونت ، محل کار آماده خدمت رسانی بوده و تمامی تلاش خود را به صورت بی وقفه برای حفظ سلامتی شما عزیزان با ترفند آزمایش – تشخیص – پیشگیری به کار گرفته است .

چرا برای آزمایش HPV (آزمایش زگیل تناسلی)  آزمایشگاه بیمارستان رسالت را انتخاب کنیم ؟

آزمایشگاه بیمارستان رسالت

 1- حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران ]مانند تمامی آزمایشگاه های ایران در این مرکز یک اصل هست و اطلاعات بیماران و نتیجه آزمایشات آنان بطور کامل محرمانه نزد ما محفوظ هست.

2-نزدیک به صد نفر از کارکنان و متخصصین این مرکز بصورت شبانه روزی در تلاشند تا رضایت شما عزیزان را با بالاترین کیفیت فراهم نمایند.

3-یکی از اهداف اصلی آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیمارستان رسالت (رویال تهران) این است که بیشترین رضایتمندی را برای مراجعین خود فراهم نماید در همین راستا و در جهت پوشش حداکثر هزینه های آزمایشات توسط بیمه ها، این آزمایش اقدام به عقد قرارداد با تمامی بیمه های تکمیلی و همه بیمه های پایه نموده است لذا برای انجام آزمایشات نگران هزینه های آزمایش نباشید.

4-ارائه خدمات آزمایشگاهی در هر ساعت از شبانه روز ، علی الخصوص برای عزیزانی که برای انجام آزمایش از نظر زمانی در مضیقه می باشند همواره باعث ایجاد استرس و نگرانی برای افراد می شود. لذا این آزمایشگاه با بهره مندی از کارکنان متخصص خود در سه شیفت کاری ، بصورت شبانه روزی و ایام تعطیل و حتی جمعه ها آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز می باشد.. قابل ذکر است حتی در ایام عید این آزمایشگاه بصورت کامل به هموطنان خدمت ارائه می نماید.

5-یکی از ایده آل های هر شخص این است که بتواند بدون حضور در آزمایشگاه و با مراجعه به سایت و یا تماس با مرکز بتواند نوبت دریافت نماید و یا رزرو کارشناس نمونه گیری در منزل در سایت آزمایشگاه نماید که این امکان خوب با استفاده از جدیدترین روش ها در وب سایت و بصورت تلفنی بصورت شبانه روزی در آزمایشگاه شبانه روزی پاتوبیولوژی رسالت (رویال تهران) وجود دارد.

6-پس از نمونه گیری و انجام فرآیند های آزمایش و مشخص شدن نتایج آزمایشات براساس استاندارد های دنیا و به روز ترین متد های آزمایشگاهی باید نتایج آزمایشات برای شما و پزشکان تان ارسال گردد. در این راستا آزمایشگاه بیمارستان رسالت با ایجاد بخش جوابدهی در وب سایت و یا ارسال لینک جواب بصورت پیامکی این امکان را به شما می دهد که بدون حضور در محل آزمایشگاه نتیجه آزمایش را دریافت نمایید و به پزشک مورد نظر خود ارائه نمایید.

7- نمونه گیری از سالمندان و افراد ناتوان ، کودکان و بیماران در منزل از جمله سرویس هایی هست که آزمایشگاه بیمارستان رسالت جهت رفاه حال مراجعین خود بصورت شبانه روزی و با بهره مندی از تجهیزات برای انتقال نمونه ها به مرکز و به کار گیری کارکنان متخصص و آموزش دیده سعی دارد به نحو عالی برای خانواده بزرگ مراجعین خود فراهم نمایید که در این راستا رضایتندی شما عزیزان را جلب نموده است.

8-آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیمارستان رسالت تهران (رویال تهران) با بهره مندی از تجهیزات پیشرفته که دارای تایید های بین المللی (FDA) می باشند با تمام توان خود جهت انجام آزمایشات تخصصی به روش ECL در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی شبانه روزی به مردم عزیز ایران می باشد.

9- آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیمارستان رسالت (رویال تهران ) با بهرمندی از فضای بیش از 500 متری به تمامی تجهیزات مورد نیاز به انجام آزمایشات مختلف می باشد لذا در همین راستا با بخش های تخصصی و فوق تخصصی و پاتولوژی آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به مردم عزیز ایران علی الخصوص ساکنین شهر تهران می باشد.

10-آزمایشگاه بیمارستان رسالت تهران (رویال تهران) واقع در خیابان ابوذر غفاری در زیر پل سید خندان با دسترسی عالی مجهیز به بخش های مولکولی مورد تایید شورای بیمه ها آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به همه همشهریان عزیز تهرانی می باشد.

11- این آزمایشگاه با بهره مندی از تجهیزات به روز دنیا و بهره مندی از استاندارد های روز دنیا در عضویت موسسات بین المللی کنترل کیفی می باشد.

12-در این مرکز آزمایشگاهی، تمامی آزمایشات مرتبط با غربالگری مادران باردار جهت تشخیص ناهنجاری های جنین بصورت شبانه روزی انجام می گیرد.

13- کودکان و نوزادان سالم شیرینی زندگی و ثمره عمر پدر و مادر می باشند. این آزمایشگاه با امکان انجام تمامی آزمایشات بدو تولد، آماده ارائه خدمات و انجام آزمایشات غربالگری نوزادان جهت بررسی سلامت کامل نوزادان می باشد.

 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین بیماری مقاربتی (STD) است، تقریباً تمام افراد فعال جنسی که واکسن HPV دریافت نمی‌کنند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند.آزمایش HPV از نمونه ای از سلول ها برای تعیین اینکه آیا سلول ها به سویه پرخطر HPV آلوده هستند یا خیر، استفاده می کند. چنین عفونتی، اگر طولانی باشد، می تواند باعث تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.آزمایش HPV در درجه اول ویروسی را که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود، غربالگری می‌کند، اما ممکن است برای برنامه‌ریزی درمان برای بیمارانی که سرطان اوروفارنکس تشخیص داده شده است، که قسمت میانی گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، استفاده شود.

 

هدف از آزمون

هدف از تست HPV تشخیص  به موقع عفونت با ژنوتایپ پرخطر است. تست HPV معمولا در چندین حالت انجام  می شود:

غربالگری سرطان دهانه رحم: آزمایش ها قبل از بروز علائم، به بررسی شرایط سرطان/پیش سرطانی می پردازند. تشخیص زودهنگام برای درمان آسان تر است. اکثر سرطان های دهانه رحم ناشی از HPV هستند ، و آزمایش به بیماران مبتلا به HPVهای پرخطر اجازه می دهد تا به طور موثر تحت نظر باشند و سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن حذف کنند. هر کسی که دهانه رحم دارد، از جمله زنان و مردان تراجنسیتی، می تواند غربالگری شود.

 پیگیری: تست HPV ممکن است به عنوان یک آزمایش پیگیری پس از پاپ اسمیر غیرطبیعی استفاده شود.

 برنامه ریزی درمان سرطان اوروفارنکس: این نوع سرطان از لوزه ها یا پشت گلو شروع می شود. HPV باعث اکثر سرطان های دهان و حلق می شود. سرطان های دهان و حلق HPV مثبت ممکن است متفاوت از سرطان های دهانی حلق HPV منفی درمان شوند، بنابراین آزمایش HPV بخش مهمی از برنامه ریزی درمانی است.

 ویروس HPV می توانند انواع دیگر  سرطان از جمله سرطان های مقعد، واژن آلت تناسلی، و فرج را ایجاد کند. با این حال، آزمایش HPV در این قسمت‌های بدن غیرمعمول است و معمولاً فقط برای اهداف تحقیقاتی انجام می‌شود.

آزمایش چه مواردی را می تواند  اندازه گیری کند؟

 آزمایش HPV شواهدی از عفونت با سویه پرخطر HPV را شناسایی می کند. بیش از 150 گونه شناخته شده از HPV وجود دارد که تنها برخی از آنها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. سویه های منتقله از راه جنسی معمولا به دو دسته تقسیم می شوند:

 HPV کم خطر: این گونه های HPV به ندرت با سرطان مرتبط هستند. در حالی که اکثر عفونت‌های کم خطر HPV هیچ بیماری ایجاد نمی‌کنند، برخی از گونه‌ها می‌توانند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی و مقعد یا در دهان و گلو شوند. پزشکان معمولاً می توانند HPV کم خطر را بر اساس علائم بیمار تشخیص دهند، بنابراین آزمایش برای این گونه ها انجام نمی شود.

 HPV پرخطر: محققان حدود 14 گونه از HPV پرخطر را شناسایی کرده اند که می توانند باعث سرطان شوند. آزمایش HPV نشان می دهد که آیا شما در حال حاضر به یک سویه پرخطر آلوده شده اید یا خیر، اما هر آزمایش HPV سویه خاصی را که باعث عفونت می شود را شناسایی نمی کند. تعیین سویه خاص ژنوتیپ HPV نامیده می شود.

 اندازه گیری تست HPV بستگی به نوع خاصی از تست HPV دارد که انجام شده است. انواع آزمون ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

 

 آزمایش :DNA HPV سلول های بیمار در آزمایشگاه از نظر ماده ژنتیکی (DNA) HPV مورد بررسی قرار گرفت. اگر شواهدی از بیماری شناسایی شود، ژنوتیپ HPV ممکن است برای تعیین سویه خاص عامل عفونت انجام شود.

 آزمایش HPV ریبونوکلئیک اسید (RNA): نمونه ای از سلول ها در آزمایشگاه از نظر نوع متفاوتی از مواد ژنتیکی به نام RNA بررسی می شود. این آزمایش ویژگی بهبود یافته ای را در مقایسه با آزمایش DNA HPV ارائه می دهد و تعداد موارد مثبت کاذب و پیگیری های غیرضروری را کاهش می دهد. تست HPV RNA می تواند شامل ژنوتیپ HPV نیز باشد.

 چه موقع باید تست HPV لحاظ گردد؟

 اینکه چند وقت یکبار باید آزمایش HPV انجام دهید به سن، سلامتی و سابقه غربالگری سرطان دهانه رحم بستگی دارد. این غربالگری ممکن است شامل تست پاپ اسمیر، تست HPV، یا همزمان با هر دو تست باشد.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می کند که زنان بین سنین 21 تا 65 سال به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند:

 سن 21 تا 29 سال: اکثر افراد در این سن نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم هر سه سال یکبار با آزمایش پاپ اسمیر دارند. بسیاری از متخصصان آزمایش در این گروه سنی را توصیه نمی کنند زیرا HPV در جوانان بسیار شایع است و بیشتر عفونت ها بدون درمان برطرف می شوند، بنابراین آزمایش مثبت ممکن است گمراه کننده باشد. امکان دارد سال ها زمان لازم باشد تا عفونت HPV باعث سرطان گردد.

 سنین 30 تا 65 سال: در این سن، چندین گزینه برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد. شما می توانید هر سه سال یکبار با آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی، هر پنج سال یک بار با آزمایش HPV به تنهایی یا هر پنج سال یک بار با هر دو غربالگری شوید.

در مورد شرایط و موارد مدنظر با پزشک خود مشورت کنید کنید. شرایط هر فرد متفاوت است. اما اگر عوامل خطر خاصی دارید، احتمالاً پزشک شما را توصیه خواهد کرد غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید که این عوامل خطر  اغلب شامل:

  •  سابقه پاپ اسمیر غیر طبیعی
  •  اچ‌آی‌وی
  •  مادری که در دوران بارداری در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES) قرار گرفت
  •  یک سیستم ایمنی ضعیف

 همه افراد به غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز ندارند. پزشک شما می تواند توصیه هایی ارائه دهد، اما به طور کلی، غربالگری در شرایط زیر ضروری نیست:

  •  شما زیر 21 سال سن دارید
  •  شما بیش از 65 سال سن دارید، در گذشته غربالگری کافی انجام داده اید و در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستید.
  •  شما هیسترکتومی کرده اید و سابقه پاپ اسمیر غیرطبیعی یا سرطان دهانه رحم ندارید.

 اگر تست پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشید، ممکن است پزشک آزمایش HPV را برای تعیین اینکه آیا تغییرات غیرطبیعی سلولی مربوط به عفونت HPV است و نیاز به پیگیری بیشتر دارد، توصیه کند.

 از سوی دیگر، اگر سرطان اوروفارنکس در شما تشخیص داده شود، آزمایش HPV ممکن است بر روی نمونه بافتی پس از تایید تشخیص سرطان انجام شود.

 

 چگونه می توانم آزمایش HPV انجام دهم؟

 معمولاً پزشک شما این کار را می کند آزمایش HPV را سفارش دهید و آن را در بیمارستان، مطب پزشک یا محیط بالینی دیگری انجام دهید. برخی از برنامه های بهداشت جامعه نیز آزمایش HPV را از طریق بخش های بهداشت شهرستان و سایر سایت ها ارائه می دهند تا غربالگری را برای همه در دسترس قرار دهند.

 هزینه آزمایش چقدر است؟

 هزینه آزمایش HPV به نوع آزمایش، محل انجام آن داشتن بستگی دارد. هزینه های آزمایش می تواند شامل ویزیت مطب پزشک، هزینه آزمایشگاه و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی باشد.

چگونه می توانم آزمایش HPV انجام دهم؟

 معمولاً پزشک شما این کار را می کند آزمایش HPV را سفارش دهید و آن را در بیمارستان، مطب پزشک یا محیط بالینی دیگری انجام دهید. برخی از برنامه های بهداشت جامعه نیز آزمایش HPV را از طریق بخش های بهداشت شهرستان و سایر سایت ها ارائه می دهند تا غربالگری را برای همه در دسترس قرار دهند.

انجام تست HPV

 تست HPV برای غربالگری سرطان دهانه رحم و پیگیری پاپ اسمیر شامل جمع آوری یک نمونه ای از سلول های دهانه رحم با یک سواب یا برس کوچک. برای شناسایی انواع پرخطر HPV است.

 قبل از آزمون

 برای دقیق ترین نتایج تست HPV، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا بتوانید به درستی برای غربالگری آماده شوید.

  •  در دوران قاعدگی آزمایش HPV انجام ندهید
  •  دو روز قبل از تست از تامپون استفاده نکنید
  •   عدم استفاده از داروهای واژینال یا فوم های ضد بارداری دو روز قبل از تست
  •  در عرض دو روز پس از آزمایش HPV دوش نگیرید
  • عدم رابطه جنسی دو روز قبل از انجام آزمایش

 اگر در خانه آزمایش HPV انجام می دهید، دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و قبل از جمع آوری نمونه، ظرف جمع آوری نمونه را آماده کنید. دستورالعمل نحوه آماده شدن برای آزمون خاص را نشان می دهد. توجه داشته باشید که کیت ها می توانند متفاوت باشند.

 در طول آزمون

 چند روش مختلف برای انجام تست HPV وجود دارد. پزشک شما در حالی که روی میز معاینه هستید، ولو، واژن، دهانه رحم، رکتوم و لگن را در حالی که پاهایتان در رکاب قرار دارند، معاینه می‌کند.

 تست HPV شامل قرار دادن اسپکولوم (ابزار کوچک) در واژن است تا پزشک شما بتواند دهانه رحم را ببیند و سپس با یک برس کوچک، کاردک یا سوهان یک نمونه سلولی دریافت کند. چند ثانیه طول می کشد و باید بدون درد باشد.

 اگر همزمان آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهید، از نمونه برای هر دو آزمایش استفاده می شود. پزشک شما ممکن است دو نمونه بگیرد، اما این همیشه ضروری نیست.

 در طول آزمایش، ممکن است گرفتگی یا فشار خفیفی احساس کنید، اما این روند سریع است و نباید به شما آسیب برساند. اگر قبل از آزمایش HPV ادرار کنید، ممکن است راحت تر باشید.

 اگر در خانه آزمایش HPV انجام می دهید، از یک سواب برای جمع آوری نمونه های سلولی از دهانه رحم و واژن استفاده می کنید. تست های سه محل شامل سواب زدن دهان، مقعد و واژن/دهانه رحم است. سپس سواب را در یک ظرف نمونه قرار داده و آن را ارسال می‌کنید به آزمایشگاه و همیشه نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از آزمون

 پس از آزمایش HPV، کار مثل همیشه است. هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توانید به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید. ممکن است برای مدت کوتاهی پس از آزمایش مقداری لکه بینی یا ترشح داشته باشید. این جای نگرانی نیست.

 پس از انجام تست HPV در خانه، دستورالعمل های کیت را دنبال کنید و نمونه را به آزمایشگاه پست کنید. معمولاً این کیت های تست بسته بندی خاصی را برای شما ارائه می دهند تا برای این منظور از آن استفاده کنید.

 نتایج تست HPV.

 تفسیر نتایج آزمون

 نتایج تست به صورت  مثبت یا منفی گزارش می شود.

 نتیجه آزمایش مثبت بیانگر این است که اثری از عفونت با سویه پرخطر در نمونه سلول های دهانه رحم یافت شده است. اگر ژنوتیپ HPV انجام شده باشد، نتایج ممکن است شامل سویه فردی HPV شناسایی شده باشد. ژنوتیپ HPV معمولاً به دنبال HPV 16 و 18 است، سویه هایی که با بالاترین خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند، اما گاهی اوقات شامل آزمایش سایر انواع HPV پرخطر نیز می شود.

 

 نتیجه منفی تست HPV به این معنی است که هیچ مدرکی دال بر عفونت با سویه پرخطر HPV در زمان انجام آزمایش وجود ندارد.

 همیشه در مورد نتایج آزمایش HPV با پزشک خود مشورت کنید. اگر آزمایش را در خانه انجام می دهید، نتایج خود را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها ممکن است آزمایش بیشتر را توصیه کنند و می توانند به هر سؤالی در مورد آزمون، نتایج و مراحل بعدی پاسخ دهند.

 

اگر تست HPV مثبت باشد یا تست پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشید، ممکن است آزمایش پیگیری لازم باشد. سن و سابقه سلامتی شما نیز نقش مهمی دارد. برای مثال، ممکن است خطر بیشتری برای ایجاد سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم داشته باشید.

 بسته به سطح خطر تخمینی شما، یک تست HPV مثبت ممکن است نیاز به فواصل کوتاه‌تر بین تست‌های HPV در آینده، آزمایش پاپ اسمیر یا نیاز به درمان سریع برای برداشتن سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را نشان دهد. ملاحظات دیگر  پس از انجام آزمایش HPV مثبت عبارتند از:

 تشخیص HPV 16 یا 18: اگر ژنوتایپ  عفونت با 16 یا 18 تشخیص داده شود، پزشک کولپوسکوپی را جهت بررسی دهانه رحم توصیه می کند همچنین بیوپسی جهت جستجوی سلول های غیر طبیعی نیز توصیه می گردد.

 اولین نتیجه مثبت: اگر پس از نتایج منفی قبلی، آزمایش HPV مثبت باشد، معمولاً به معنای عفونت جدید HPV است. معمولا بیشتر عفونت های جدید با یک نتیجه منفی در طی 6 تا 12 ماه قابل پیگیری است، این معمولا  به این معنی نیست که بدن عفونت را کلیر کرده است. ویروس HPV می تواند به حالت خفته برود و در آزمایشات بعدی دوباره نمایان شود.

 

مطالب مرتبط :

علائم ویروس زگیل تناسلی (HPV) | درمان ویروس HPV

نحوه تشخیص و درمان زگیل تناسلی | مقابله با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

علل ابتلا به زگیل تناسلی و خطرات HPV | ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)آزمایش زگیل تناسلی

زگیل تناسلی|روش تشخیص زگیل تناسلی|آزمایش زگیل تناسلی

 

 

درباره ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیمارستان رسالت(رویال تهران) با مساحت 500 متری در جنب پل سید خندان تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان  (شرکت های دولتی و خصوصی و سازمان ها و موسسات )می باشد. ضمنا آزمایشگاه بیمارستان رسالت پذیرای کلیه بیمه های تکمیلی می باشد.

 

تماس

آدرس : تهران - ضلع شرقی پل سید خندان، اول 45 متری رسالت، نبش ابوذر غفاری

تلفن : 02122862018  _ 02122852658
تلفن پشتیبانی شبانه روزی : 09198042925
فکس : 02122897319

 

 

نقشه آزمایشگاه

منوی اصلی